سلام خدمت شما دوستان و همراهان سایت اسمارت دولوپرز . تو این آموزش میخام شما رو با مفاهیم پایه ای دیتابیس در اندروید و SQLite و نحوه کار با دیتابیس در اندروید به طور کاملا اصولی آشنا کنم .

آموزش دیتابیس در اندروید

دیتابیس چیست ؟

دیتابیس به مجموعه ای از داده های منظم و سازمان یافته گفته میشود . به دیتابیس پایگاه داده نیز گفته میشود . دیتابیس ها تا این لحظه به دو نوع تقسیم شدند . دیتابیس های SQL و دیتابیس های NO-SQL . دیتابیس های SQL که از نوع relational databases هستند  اطلاعات خود را درون جدول ها ( Table ) ذخیره میکنند . ولی No-SQL ها معمولا به صورت Key-Value اطلاعات رو ذخیره میکنند . 

دیتابیس SQLite :

دیتابیس SQLite همونطور که از اسمش مشخصه از نوع SQL هست . اندروید از این دیتابیس به طور پیش فرض در سیستم عامل استفاده کرده و ما نیازی به اضافه کردن پلاگین برای کار با این دیتابیس در اندروید نداریم . SQLite برخلاف MySql که نیازمند سروره ، نیازی به سرور نداره و قابل حمل هم هستش . اما برخی از امکانات MySql رو نداره .

دیتابیس در اندروید :

در اندروید چون کار بادیتابیس کار سنگینی هست نباید ارتباط با دیتابیس و عملیات هایی که با دیتابیس سروکار دارند رو در ترد اصلی برنامه انجام داد . و استفاده از دیتابیس در ترد اصلی برنامه یکی از رایج ترین اشتباهات برنامه نویسان اندروید هست .  شاید برای شما هم پیش اومده باشه که وقتی میخاید لیستی از اطلاعات رو از دیتابیس دریافت کنید و توی یک لیست داخل یک اکتیویتی نمایش بدید ، زمانی که اکتیویتی استارت میشه مدت زمان بیشتری برای باز شدن اون اکتیویتی نیازه نسبت به سایر اکتیویتی هایی که با دیتابیس سروکار ندارد . این مورد به خاطر استفاده از دیتابیس توی ترد اصلی برنامه ست .

در این آموزش چه چیزهایی یاد میگیرید ؟

تو این آموزش من سعی کردم  که کار با دیتابیس رو به طور کاملا اصولی بهتون یاد بدم و شما بعد از این آموزش بدون هیچ مشکلی میتونید با دیتابیس در اندروید کار کنید و مشکلی از لحاظ کار با دیتابیس در اندوروید  نخواهید داشت مگر اینکه دستورات SQL رو فراموش کنید .

تو این آموزش شما با مفاهیم CRUD در دیتابیس SQLite آشنا میشید .

یاد میگیرید که چطور از دیتابیس در تردی غیر از ترد اصلی برنامه استفاده کنید .

در این آموزش از کلاس های ViewModel و LiveData برای کار با دیتابیس استفاده میکنید . و همچنین کار با دیتابیس بدون LiveData و ViewModel رو هم یاد میگیرد .

تو این آموزش ابتدا  دستورات SQLite رو در نرم افزار SQLite Studio تمرین میکنید و سپس به صورت کاربردی در اندروید استدیو ازشون استفاده میکنیم .

مشخصات ویدئوی آموزشی :

این آموزش در 4 پارت تهیه شده و در مجموع  این آموزش در حدود 2 ساعت میباشد . به همراه سورس پروژه .

حجم فایل 198 مگاباید 

 

تعداد فروش :
0

به این مطلب چه امتیازی میدهید ؟

اشتراک
باخبر شدن از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها