با سلام به همه شما دوستان ، تو این این آموزش قصد دارم نحوه ساخت RecyclerView در اندروید  و Custom RecyclerView رو بهتون یاد بدم .

آموزش RecyclerView و Costom RecyclerView در اندروید

RecyclreView چیست ؟

RecyclerView یک نوع پیشرفته و انعطاف پذیرتر از ListView و GridView است ، که قابلیت های جدید تر و بیشتر از ListView و GridView را در اختیار ما قرار میده .

چرا RecyclerView از ListView بهتره ؟

خب جواب این سوال راحته ! ویژگی هایی که RecyclerView در اختیار ما میذاره خیلی بیشتر از ListView هست ! که میتونیم از مهمتریناش به این موارد اشاره کنیم :

  • Orientation : لیست ویو تنها میتونه در راستای عمودی آیتم های مارو اسکرول کنه درحالی که RecyclerView این قابلیت رو داره که علاوه بر راستای عمودی در راستای افقی هم آیتم های مارو اسکرول کنه ! با استفاده ازکلاس LayoutManager مربوط به RecyclerView و تنظیم جهت اسکرول در این کلاس به راحتی میتونیم جهت اسکرول شدن آیتم هارو مشخص کنیم.
  • استفاده از دیزاین پترن ViewHolder به طور پیشفرض : آداپترهای ListView اجباری به استفاده از پترن ViewHolder ندارند درحالی که RecyclerView این پترن رو خودش پیاده سازی کرده و برای ساختن آداپتر برای RecyclerView استفاده از ViewHolder اجباریه . ViewHolder یک کلاس استاتیک در این آداپتر هست که از صرف زمان برای findViewById های اضافه جلوگیری میکنه .
  • Item Animator : کلاس ListView از انیمیشن های خوبی پشتیبانی نمیکنه در حالی که RecyclerView با استفاده از کلاس RecyclerView. ItemAnimator امکان انیمیت کردن View هارو به راحتی در اختیار ما قرار داده .
  • انواع NotifyItemChange  ها : کلاس ListView برای آپدیت کردن لیست بعد از اینکه دیتای یک آرایه تغییر کرد فقط یک متد داره اونم NotifyDataSetChanged هست که وقتی از این متد استفاده میکنید دیگه انیمیشنی در کار نیست ! ولی RecyclerView انواع مختلفی NotifyItemChange داره که برای موارد مختلفی مثل حذف یک آیتم یا محدوده ای از آیتم ها، اضافه شدن یک یا چند آیتم ، تغییر یک یا چند آیتم داره که وقتی از این متد ها استفاده میکنید این تغییرات با انیمیشن زیبایی انجام میشن . همچنین در ListView اگه فقط یک آیتم شما دچار تغییر شد شما مجبورید کل لیست رو آپدیت کنید که این کار در لیست هایی که آیتم های زیادی داره کار سنگینیه ولی این مشکل در RecyclerView حل شده .
  • و مهمترین ویژگی : همونطور که از اسمش پیداست قابلیت Recycle شدن . این قابلیت ویوو های سطرهایی از لیست که از صفحه خارج شدن رو بازیافت میکنه . برای مثال اگه فقط دو سطر 3 و 4 در صفحه در حال نمایش باشن ، سطرهای 1 ، 2 و 3 که در دید نیستن از حافظه پاک میشن تا از مصرف اضافه حافظه جلوگیری بشه .

خب با این اوصاف اگه هنوز از ListView استفاده میکنید بهتره که هرچه سریع تر به RecyclerView کوچ کنید ! 

پیش‌نیاز ها برای آموزش RecyclerView :

قبل از اینکه این آموزش رو ببینید حتما آموزش ListView که توی سایت هست رو دانلود کنید و ببینید . چون تو آموزش ListView شما با مفهوم ViewHolder آشنا میشدی و یادگیری RcyclerView براتون خیلی راحت تر خواهد بود .

دانلود آموزش :

حجم فایل : 24 مگابایت 

مدت آموزش : 9 دقیقه

دانلود آموزش - رایگان

 

 

 

 

به این مطلب چه امتیازی میدهید ؟

اشتراک
باخبر شدن از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها