0/5 (2)

سلام خدمت همه شما دوستان و همراهان سایت اسمارت دولوپرز. تو این جلسه میخام در مورد Runtime Permission در اندروید صحبت کنم.

آموزش Runtime Permission در اندروید

همونطور که میدونید هر برنامه اندرویدی برای دسترسی به اجزای مختلف سیستم عامل و همچنین بعضی از سخت افزار های دستگاه و به طور کلی هر چیزی که خارج از محدوده ی خود برنامه باشه نیاز به مجوز استفاده از اون داره . برای مثال استفاده از اینترنت ، استفاده از Location ، استفاده از دوربین و … . 

دسته بندی Permission ها

به طور کلی گوگل سه نوع دسته بندی برای Permission ها در نظر گرفته :

  • مجوز های معمولی (Normal permissions)
  • مجوز های امضایی (Signature permissions)
  • مجوز های خطرناک (Dangerous permissions)

مجوز های معمولی (Normal permissions)

این نوع مجوز ها چون به حریم خصوصی کاربر کاری ندارند، سیستم بدون محدودیت این مجوز ها رو موقع نصب برای برنامه اعمال میکنه . و فقط با وارد کردن اونها در فایل Manifes ، این مجوز ها به برنامه اعطا میشن .

مجوز های امضایی (Signature permissions)

این مجوز ها هم موقع نصب به برنامه اعطا میشن . ولی فقط برنامه هایی میتونن از این مجوز ها استفاده کنند که با سند همون برنامه ای که این مجوز ها رو ساخته ، امضا شده باشن .

مجوزهای خطرناک (Dangerous permissions)

این نوع مجوز ها، مجوزهایی هستند که با اطلاعات خصوصی کاربر سروکار دارند، مثل استفاده از مخاطبین،دسترسی به کارت حافظه ، دوربین و … . این نوع مجوز ها فقط با وارد کردن اونها داخل فایل Manifest به برنامه اعطا نمیشن و در اندروید های 5 و پایین این نوع مجوز ها موقع نصب از کاربر درخواست میشن و اگه کاربر این مجوز هارو رد کنه کلا برنامه نصب نمیشه(موقع نصب از گوگل پلی )! و اگه کسی بخاد این برنامه هارو نصب کنه یا باید با تمام این مجوز ها موافقت کنه یا اصلا برنامه رو نصب نکنه ! اما از اندروید 6 و بالا گوگل اومده کاری کرده که این مجوزها به جای موقع نصب در وقت Runtime درخواست بشن . این کار باعث میشه که ما بتونیم اصل برنامه رو نصب کنیم ولی برخی ویژگی هایی که به حریم خصوصی ما کار دارند رو بهشون اجازه فعالیت ندیم .

این آموزش در موردکدوم یکی از این مجوزهاست ؟

ما تو این آموزش در مورد مجوز های خطر ناک (Dangerous permissions) و نحوه درخواست اجازه این مجوز ها از کاربر صحبت میکنیم .

تو این آموزش 20 دقیقه ای یاد میگیرید که چطوری یک Runtime Permission در اندروید ایجاد کنید و اون رو مدیریت کنید .

دانلود آموزش - رایگان

حجم فایل : 45 مگابایت

امیدوارم که از این آموزش استفاده لازم رو ببرید. اگه سوال و پیشنهادی داشتید در قسمت نظرات بیان کنید.

به این مطلب چه امتیازی میدهید ؟

اشتراک
باخبر شدن از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها